Moció contra el canvi climàtic

Article publicat a la revista local EL RESSÒ, del mes de febrer de 2020.

El passat ple vam presentar una moció per a pal·liar el canvi climàtic. Des de la CUP creiem que les polítiques que es poden fer des del consistori en matèria ambiental són primordials i poden marcar la diferència, ja que s'ha demostrat després de la COP25 que els governs pressionats per les  corporacions no faran la feina per revertir la situació d'emergència climàtica. En canvi, des dels municipis, podem esdevenir referents i ajudar a pal·liar el canvi climàtic amb accions i educar en sostenibilitat a la ciutadania. Presentar aquesta moció ens va ensenyar que la voluntat política de l'equip de govern, de fer accions per lluitar en contra la crisi climàtica actual, és nul·la.

Abans del Ple ja hi va haver un intent de deixar fora la moció, sota la consigna que aquesta requeria d’estudis i informes per tal de poder-la validar. En cap cas s'han demanat estudis d’altres mocions, aquí ja vam veure el moviment tendenciós de retirar la nostra proposta abans d'hora, però finalment per la nostra insistència va seguir endavant. Un cop al Ple no es va aprovar la moció, seguint amb l'argumentari de la manca d'informes, afegint que la moció també errava de forma. Excuses de colors i mides diferents per evitar posar sobre la taula les raons de fons per les quals no aprovar-la, però... tant descabellades eren les propostes?

Algunes de les propostes van ser: licitar el subministrament de llum i gas incloent barems ambientals acabant amb contractes com ENDESA (primera emissora de gasos d'efecte hivernacle a l'Estat Espanyol), treballar per a la municipalització de l'empresa de gestió del serveis d'aigües per evitar l'encariment de l'aigua, impulsar el transport públic municipal per millorar la mobilitat i alhora reduir emissions, implementar la recollida porta a porta començant per no renovar el contracte a FCC (caducat des de 2018, per això els carrers estan bruts, perquè no es poden exigir compliments a una empresa amb la qual la contractació ja no és vigent), treballar per un turisme sostenible regulant les activitats a l'entorn natural,...

Al nostre entendre, cap d'aquestes propostes dista de l'abast d'acció que es pot tenir al consistori, sols ho dificulta la voluntat política de tirar-les endavant. Incloure barems ambientals? Voluntat política. Estudiar l’eficiència de municipalitzar el servei de la gestió d'aigua? Voluntat política. Impulsar el transport públic municipal? Voluntat política. Licitar el servei de recollida de residus el més aviat possible? Voluntat política. Regular el turisme a l'entorn natural del municipi? Voluntat política. Bé, disculpeu, no només voluntat política. També cal creure en la necessitat de fer aquestes accions i destinar-hi les partides adients. Llàstima que és més important el sou de l'alcaldessa o el projecte faraònic i electoralista d'una nova piscina municipal descoberta.

La CUP no deixarà mai de banda la lluita ambiental, és imprescindible revertir els efectes del canvi climàtic que entre totes hem obviat fins ara. Seguirem fent propostes, com sempre, encara que la voluntat política i les prioritats de l'equip de govern no estiguin a l’alçada.

CUP Farners de la Selva - Gener del 2020 -

Algunes de les propostes van ser: licitar el subministrament de llum i gas incloent barems ambientals acabant amb contractes com ENDESA, treballar per a la municipalització de l'empresa de gestió del serveis d'aigües per evitar l'encariment de l'aigua, impulsar el transport públic, implementar la recollida porta a porta començant per no renovar el contracte a FCC, i treballar per un turisme sostenible regulant les activitats a l'entorn natural.