La CUP Farners presenta al·legacions al procés d'aprovació del Pla Urbanístic

1.- El P.O.U.M. està dissenyat en funció a una hipòtesi de creixement demogràfic totalment subjectiva reconeguda en el mateix projecte. Les actuals dades de creixement demogràfic ja evidencien l’error de càlcul. La base de càlcul de creixement demogràfic realitzat correspon a un període de situació econòmica i demogràfica totalment oposada amb l’actual situació. El cens de població actual, any 2010, segons les dades publicades per l’IDESCAT, és de 11.943 habitants. Aquesta dada deixa en evidència que l’escenari proposat en l’Avanç del POUM de creixement del 4% anual i una població de 12.475 habitants per l’any 2.010 són ja actualment errònies. Tanmateix el P.O.U.M. segueix projectant la mateixa situació de creixement i per un període d’una dècada tot i l’evidència dels actuals canvis. De les diverses hipòtesis de creixement, el P.O.U.M. només contempla una única situació desestimant els altres possibles escenaris de creixement demogràfic quan en realitat l’escenari de creixement del 2,5% és el més similar a l’actual situació. Per tant, representa un error de desviació de 4.308 habitants per l’any 2.023. L’Avanç del P.O.U.M. (pàgina 47) afirma “La continuïtat d’aquests processos per als propers anys és de difícil pronòstic...” i tot així es pretén aprovar la planificació de creixement urbanístic màxim projectant una ciutat per més de 20.000 habitants amb la construcció de 3.442 habitatges nous. Per tant, es reclama que es redacti un nou POUM, resultant d’una memòria social i una memòria d’informació i ordenació amb dades reals, contrastables i contrastades que esdevinguin un punt de partida fiable per determinar quin creixement es deriva del procés de participació ciutadana. Al mateix temps que es condicioni l’aprovació del P.O.U.M. a creixement reals i no hipòtesis. 2. El P.O.U.M. projectat no respon ni al dret a l’habitatge ni a les necessitats reals d’habitatge de la població. La major part de zones projectades corresponen a zones de baixa densitat (entre 0,7 i 0,35 habitatges/ha) amb una tipologia urbanística de ciutat jardí. Aquesta planificació no correspon a la demanda d’habitatge del creixement demogràfic. Bàsicament perquè, ni els joves ni la població immigrant, que representa i justifica les dades de creixement demogràfic de l’anterior punt, no poden accedir al planejament de ciutat jardí projectada. Segons dades de l’IDESCAT pel període 1996-2001 el 90,32% del creixement de població és per l’entrada migratòria. La ciutat que es projecta només és accessible a rentes elevades i per tant discrimina una vegada més els sectors socials més vulnerables. En aquest sentit, s’incompleix el punt de criteris i objectius de planejament recollits en l’apartat 9.1 l punt VIII de millora de l’oferta d’habitatge protegit i assequible del mateix document. 3. El P.O.U.M. representa un actuació més de pèrdua d’espais agraris i naturals d’interès representant un seriós incompliment als acords presos en l’elaboració de l’Agenda 21 local. La proposta del P.O.U.M. és incoherent i va en contra de les accions que determina el document del PALS de l’Agenda 21 de Sta. Coloma, la qual va ser aprovada en el mateix ple que vol garantir la protecció d’espais naturals i el patrimoni agrari local. El P.O.U.M. que es pretén aprovar suposa una pèrdua de 241.285 m2 d’espais agraris, forestals o d’altre interès ambiental. Per altra part, el Decret Legislatiu 1/2005 de 26 de juliol d’urbanisme, defineix i concreta que el concepte de desenvolupament urbanístic sostenible comporta la preservació dels recursos naturals i els valors paisatgístics. Atès que el Document de Referència emès pel Departament de Medi Ambient i Habitatge el passat 17 de març de 2009, indica els següents objectius ambientals, relacionats amb el sòl no urbanitzable, per a desenvolupar en l’Informe de Sostenibilitat Ambiental del Pla cal: - Canviar la normativa del sòl no urbanitzable per assegurar-ne la preservació - Protecció integral del sòl agrícola - Reconèixer el valor ambiental i paisatgístic de les masses forestals i les franges agroforestals i protegir-los - Delimitar els espais a protegir pel seu valor natural - Protegir els corredors naturals - Conservar i/o millorar la qualitat del paisatge en la totalitat del territori 4. El P.O.U.M. fa incrementar de manera desmesurada les necessitats d’aigua perdent l’autonomia hidràulica del municipi. Aquesta mesura suposarà l’incompliment del Pla de Conques Fluvials de Catalunya que fixa l’Agència Catalana de l’Aigua i el règim de cabals ecològics al tram del Baix Ter que fixa la Directiva Marc de l’Aigua. Per altra part, suposa una inversió d’aproximadament 700.000 euros que en l’actual situació socio-econòmica caldria tenir en compte. Es considera necessari centrar els esforços en l’estalvi i l’ús racional de l’aigua. Per altra part, el Decret Legislatiu 1/2005 de 26 de juliol d’urbanisme, defineix i concreta el concepte de desenvolupament urbanístic sostenible, basant-lo en el punt següent: “La utilització racional del territori i del medi ambient comporta conjuminar les necessitats de creixement amb la preservació dels recursos naturals” Per tant, amb l’objectiu d’assegurar el compliment del Decret Legislatiu 1/2005 sobre sostenibilitat, es reclama que s’incorporin en el Pla d’Ordenació Urbanística Municipal les següents propostes: Desenvolupament d’un observatori de sostenibilitat. Avaluació periòdica del grau d’assoliment dels objectius ambientals. Avaluació periòdica del grau d’implantació de les mesures incloses. Desenvolupament d’un òrgan de participació que en faci el seguiment periòdic. L’òrgan hauria d’estar format per representants dels òrgans competents i obert a la ciutadania, que n’asseguraria el compliment. Per tant es reclama que s’inclogui en la memòria del POUM quins seran el criteris i com es normativitzarà i programarà la planificació futura per tal d’assolir els objectius ambientals que incorpora la llei. 5. Es projecta un altre polígon industrial (zona E i altres) quan actualment el municipi de Sta. Coloma, té actualment un polígon industrial amb parcel·les encara buides i un altre polígon en construcció tot i que les perspectives de creixement industrial són a la baixa. Es considera que una ampliació de xx ha de sól industrial representen una exageració. Primer perquè el sól industrial passaria a representar el % del total de sól urbà del municipi. Fet que canviaria el model de ciutat.  6. El P.O.U.M. no contempla polítiques de rehabilitació ni millora del parc d’habitatges buits existents en el municipi. La gran quantitat d’habitatges buits i el deteriorament dels habitatges del barri vell obliga a centrar esforços en recuperar la vitalitat del centre del municipi. Per altra part, el Decret Legislatiu 1/2005 de 26 de juliol d’urbanisme, defineix i concreta el concepte de desenvolupament urbanístic sostenible, basant-lo en el punt següent: Atès que el sòl és un recurs limitat, el desenvolupament urbanístic sostenible, comporta la configuració de models d’ocupació del sòl que evitin la dispersió en el territori, afavoreixin la cohesió social, considerin la rehabilitació i renovació en sòl urbà, atenguin la preservació i la millora dels sistemes de vida tradicional a les àrees rurals i consolidin un model de territori globalment eficient. Per tant, per assegurar el compliment del Decret Legislatiu 1/2005 cal incloure un programa de rehabilitació i ocupació d’habitatges buits. 7. El P.O.U.M. que es pretén aprovar suposa la perpetuació de models desenvolupament socials i econòmics insostenibles. L’actual situació de crisi econòmica evidencia que els models de desenvolupament econòmic locals, basats en el creixement urbanístic il·limitat, no resolen les situacions d’inestabilitat ni garanteixen els drets ni el benestar de la majoria dels ciutadans. L’increment de la taxa d’atur, la major demanda de prestacions socials per part de la població, la disminució de recursos econòmics dels ens locals, el tancament d’empreses locals, la pèrdua d’espais naturals i el deteriorament ambiental, la regressió d’altres economies sostenibles com ara l’agrícola,... són arguments prou evidents per revisar aquest model de desenvolupament. S’al·lega que prenent com a referència les idees marc sorgides en les trobades arreu del país de grups ecologistes i de les diverses plataformes en defensa del territori podem extreure les següents conclusions referents al creixement urbanístic: No hi ha creixement sostenible. És per això que es plantegen polítiques de contenció urbanística i en concret una moratòria. L’únic creixement acceptable és aquell relacionat amb la habitatge entesa com un bé social, i amb els equipaments resultants del binomi població - necessitats. Per aconseguir aquest creixement es proposen 3 alternatives, que suposen una retallada dràstica de la superfície urbanitzable (centrant-la en les àrees ja urbanitzades), sense deixar de satisfer les necessitats d’habitatge i serveis del conjunt de la població. Aquestes 3 alternatives menys insostenibles de fer accessible habitatge barat, mai desenvolupades a Palau ni reflectides en el POUM són: forçar l'ocupació d'habitatges buits, l'edificació i urbanització de sòl urbà vacant, i la reconversió urbana. Per tant es reclama que s’iniciï la redacció d’un nou POUM que parteixi d’un estudi actualitzat sobre l’ocupació del sòl al municipi que quantifiqui els metres quadrats i la capacitat edificatòria del sòl urbà vacant, el nombre d’habitatges buits i es plantegi noves mesures per garantir el dret a l’habitatge a través de la reconversió urbana. En aquest sentit, considerem necessari incloure les modificacions oportunes considerant els diversos punts exposats en les presents al·legacions.