Una cosa és fer partidisme i l’altra prendre partit

Escrit publicat a la tribuna de la revista Ressò del mes de Novembre 2020.

En el ple del 5 d’octubre se’ns va acusar de “polititzar les problemàtiques del municipi”.  Pensem-ho, insinuar que busquem rèdit polític, o que ens alegrem de les males pràctiques i conflictes, és pervers. Per exemple, la situació de les llars, les tales indiscriminades, les circumstàncies de les treballadores municipals, la suspensió de la Festa Major, etc. com algú pot confondre allò que desitgem amb allò que rebutgem? Sempre procurem prendre partit contra les injustícies. En canvi a altres els incomoda que aquestes injustícies generin una resposta popular, i també que la resposta tingui un altaveu, al carrer, a les xarxes i al consistori.

Quan ens acusen de “polititzar”, considerem que en realitat volen dir fer partidisme. No ens agrada dedicar escrits a respondre, però ens ha semblat una bona oportunitat, tant per explicar la nostra manera de fer a qui no la conegui, com per denunciar, precisament el partidisme,  pràctica molt habitual i de la que ens procurem desmarcar.

Partidisme seria prendre decisions no basades en criteris transparents, coherents, sinó en objectius propis. Posarem tres exemples evidents. Es va acordar canviar el nom de la plaça de l’Ajuntament per plaça del Primer d’Octubre de 2017. La proposta que va arribar a Ple via CUP (gener 2018), va ser rebutjada, i finalment es va fer una consulta popular on va guanyar aquesta opció. Avui dia encara no s’ha posat cap placa ni inaugurat. Algú creu que, si hagués guanyat la seva proposta, passaria el mateix?

Un altre: Abans d’obrir aquest nou curs ja es va veure que a les llars manca personal per a seguir els protocols d’evitar l’encreuament de grups, i no ha sigut fins que la situació s’ha desbordat que s’ha fet contractació de nou personal. Casualment, la regidora d’Educació, qui ha demanat la contractació de personal, és d’un partit, i en canvi qui firma la contractació de personal, la senyora alcaldessa, és d’un altre. Coincidència?

Seguim: Es va aprovar la bonificació de l’ICIO per a les obres que executarà el Consell Comarcal de la Selva en el nou edifici (de lloguer) a Farners. Qui defensa aquesta bonificació: JxCat, IdS i PSC. Qui governa al Consell Comarcal de la Selva? Sí, ho heu endevinat: exactament els mateixos. Més casualitats?

La llista seria llarga i la hipocresia notòria. En resum, les que fan partidisme de tot, ens n’acusen a nosaltres que tenim per norma posar els objectius per sobre les banderes. Tenim per costum acompanyar a cada reivindicació amb la qual coincidim, des del profund respecte i posant-nos al seu servei, mai al revés. Qui ha rebut el nostre suport ho sap, perquè els darrers anys han passat un munt de coses al municipi impregnades d'aquesta lògica. Però els qui ho ignoren convé que ho coneguin, i de fet, els engresquem a comprovar-ho. Animem els partits (i entitats, associacions, etc.) a fer propostes i accions en clau independentista, o antiracista, o feminista, o en favor de la justícia social o ecologista, i a comprovar com, vinguin d’on vinguin, rebran el nostre potent però desinteressat suport. Som-hi?